Promocje
Hamulce tarczowe. Rodzaje, budowa, zasada działania.
Dzisiaj nie jest już łatwo znaleźć nowe samochody osobowe z hamulcami bębnowymi, mimo że kilkadziesiąt lat temu to one dominowały w pojazdach przeznaczonych do użytku prywatnego. Warto nieco przybliżyć historię, a także specyfikę budowy i działania hamulców tarczowych, aby wyjaśnić, czemu zdobyły tak wielką popularność i dlaczego działają one tak skutecznie.
Hamulce tarczowe w samochodach osobowych –– Citroen jako marka pionierska
Kiedy pojawiły się hamulce tarczowe, niemal od razu zyskały one uznanie wśród konstruktorów samochodów wyścigowych. Jednak producenci pojazdów miejskich czy użytkowych byli do nich nastawieni raczej sceptycznie. Wszystko ze względu na niewielką trwałość pierwszych hamulców tego typu. Bardzo szybko wymagały one wymiany, co nie miało tak ogromnego znaczenia w przypadku samochodów wyścigowych, jednak niemal dyskwalifikowało zastosowanie ich w pojazdach do użytku prywatnego.
Pierwszym producentem samochodów osobowych, który zdecydował się na wykorzystanie hamulców tarczowych, był Citroen. Producent udoskonalił nieco te elementy, korzystając z trwalszych materiałów, co nieco zwiększyło żywotność klocków i tarcz hamulcowych. Firma ta korzysta z hamulców tarczowych już od 1955 roku. Oczywiście początkowo montowano je tylko w niektórych modelach samochodów.
Najważniejsze części układu
Hamulce tarczowe kojarzone są przede wszystkim z klockami i tarczami hamulcowymi. Rzeczywiście są to najważniejsze elementy układów tarczowych, jednak hamulce tego typu tworzy zdecydowanie więcej części. Świetnie jest to wyjaśnione w poniższym artykule https://www.centrumhamulcowe24.pl/hamulec-tarczowy-i-jego-akcesoria/. Wszelkiego rodzaju blaszki czy stabilizatory również odgrywają bardzo ważne role. Bez ich prawidłowego zamontowania nie ma mowy o efektywnym hamowaniu, a tym samym o bezpiecznym poruszaniu się samochodem.
Hamulce tarczowe –– jak to działa?
Mechanizm hamowania przy użyciu hamulców tarczowych opiera się na współdziałaniu klocków i tarcz hamulcowych. Klocki docierają się z tarczami, a siła tarcia powoduje zatrzymanie się koła. Jednak aby do tego doszło, kierowca musi rozpocząć cały proces poprzez naciśnięcie pedału hamulca. W ten sposób zwiększa on poziom ciśnienia płynu hamulcowego w przewodach i tak uruchamiane są zaciski poruszające klockami. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat działania hamulców tarczowych, koniecznie odwiedź wspomnianą już wcześniej stronę www.centrumhamulcowe24.pl