Przekładnie pasowe są elementem powierzchnie wykorzystywanym do przenoszenia ruchu w maszynach przemysłowych różnego typu. Montuje się je zarówno w konstrukcjach o dużym stopniu zaawansowania technicznego, jak i tych najprostszych. Przekładnie pozwalają na przeniesienie napędu w tym samym kierunku lub w stronę przeciwną, jeżeli pas zostanie skrzyżowany. Mogą również wprawiać w ruch kilka wałów położonych prostopadle lub też napędzać wały o osiach ustawionych równolegle.
Budowa przekładni pasowej
Najważniejszym elementem przekładni pasowej jest koło, na które zakładany jest pas. W zależności od kategorii koła, jest ono nasadzane na wały typologii analogicznej, czyli biernej lub czynnej. Wymiana kół pasowych należy do najpowszechniejszych prac konserwacyjnych. Wykonuje się ją podczas przeglądów maszyn z przekładnicami. Poszczególne rodzaje kół posiadają inne przeznaczenie i właściwości. Dzielą się one na trzy podstawowe grupy. Do pierwszej z nich należą koła pasowe gładkie, które stosowane są do montażu pasów płaskich. Wykorzystuje się je obecnie coraz rzadziej, jednak w przekładniach pasowych maszyn rolniczych wciąż ą bardzo powszechne. Są bardzo trwałe, dlatego nadają się do pracy w najcięższych warunkach. Gładkie koła pasowe wykorzystuje się ponadto w różnego rodzaju maszynach, które posiadają między wałami duże odległości.
Jakie typy posiada koło pasowe?
Drugą główną kategorię zajmują koła z wieloma rowkami lub z rowkiem pojedynczym. Przystosowane są one do montowania pasów klinowych. Najczęściej używa się ich w pojazdach roboczych, samochodach, wentylatorach, prądnicach czy dmuchawach. Służą również do przenoszenia mocy na pompy wodne z silnika spalinowego. Do ostatniej grupy kół pasowych należą te elementy, które posiadają rowki w poprzek obwodu. Tego typu
koło pasowe przeznaczone jest do zakładania pasów zębatych. Dlatego znajdują one swoje zastosowanie w napędach układów rozrządu najbardziej obciążonych silników, a także napędach silników spalinowych.
Budowa koła pasowego
Każde samochodowe koło pasowe zbudowane jest z dwóch elementów głównych, czyli piasty i wieńca. Do łączenia tych komponentów wykorzystywane są często dodatkowe ramiona. Najczęściej stosowane i polecane koła pasowe wykonywane są za pomocą technologii odlewniczej. Następnie obrania się je na tokarkach, a w przypadku kół pod pasy zębate również za pomocą dłutownicy. Powszechnym rozwiązaniem jest produkcja indywidualna, pod konkretny pas do nietypowej maszyny. Koło pasowe musi zostać ponadto poddane hartowaniu i szlifowaniu powierzchni, do której przylegać będzie pas.